KALIBRERING STÄNDIGT, JUSTERING BARA OFTA
Radarsensorer kan inte leverera färgbilder. Deras specialområde är att mäta avstånd. Och det klarar de idag så galant att de också kan bestämma snabbrörliga objekt dynamiskt. En uppgift som bara kan lösas sensorer som är perfekt avstämda mot sina definierade mätfält. En systemkalibrering refererad till den geometriska köraxeln ingår därför allt oftare i arbetsomfattningen, till exempel efter en olycksfallsreparation, en chassiändring eller bara efter att frontplåten har lossats.
Dagens fjärrområdesradarsensorer går – i motsats till tidigare generationer – ofta inte att efterjustera mekaniskt. Små avvikelser kompenseras räknemässigt inom ramen för kalibreringen av styrenheten. Vilka åtgärder som tillverkaren har vidtagit för det aktuella fordonet vet din mega macs.
Med räckvidder på omkring 250 meter och hög avståndsupplösning används 77 GHz-radarsensorer och lidarsensorer (laserscannrar) för sensorering av mellan- och fjärrområdet framför fordonet. Lidarsensorer kan dessutom uppfatta närområdet. För detta ändamål placerar tillverkarna gärna enskilda centriska 77 GHz-radarsensorer bakom det radargenomsläppliga märkesemblemet i fordonets front. Där eller något lägre monterar också Audi sina laserscannrar, som har avsevärt högre frekvens. En trend mot lägre placering och dubblering av 77 GHz-sesorerna i SUVar gör att dessa sensorer flyttas åt vänster och åt höger till i närheten av dimstrålkastarna.
DU BEHÖVER ALLTID RADAR KIT I EVO.
Antingen det gller fjärradar eller laserscannrar, antingen de är högt eller lågt placerade är du med den universella systemhållaren i Radar Kit I EVO förberedd för kalibrering av frontradar- och lidarsensorer från nästan alla tillverkare. Den kan sättas fast på CSC-Tool (i alla utföranden) med ngra få handgrepp och fungerar då som vertikal skjutsläde för den radarreflektor som ingår i satsen, med namnet "Vinkeljusteringsplatta EVO" eller den separat beställbara optiska kalibrerinstavlan för lidarsensorn. Införandet i skjutsläden, positioneringen och låsningen klarar du på några sekunder tack vare apparatens raffinerade uppbyggnad.
VINKELJUSTERINGSPLATTANS HEMLIGHET
Hur en radarsensor bestämmer mätfältet varierar beroende på sensorns utförande, och det sker alltid på kommando från systemstyrenheten. En vanligt förekommande metod är baserad på den egna utsända radarsignalen, som reflekteras av den rakt framför fordonet placerade radarreflektorn och i idealfallet åter tas emot centriskt av sensorn. Den påföljande ompositioneringen av reflektorn i två olika vinkelställningar (90° och två referensfinklar) har varit namngivande för vår vinkeljusteringsplatta. Med den är du väl rustad för många olika märken. Men undantagen bekräftar regeln: För front- och backadarsensorerna på många modeller av Toyota, Lexus, Honda och Mazda ska du använda tillvaket Radar Kit III med två trattformiga radarreflektorer.